IZDVOJENI OGLASI
 

"Fijat" i dobavljači otpuštaju 1.500 radnika

Kompanija „Fijat-Krajsler automobili Srbija” i preduzeća na teritoriji grada koja kragujevačku fabriku automobila snabdevaju delovima prinuđeni su da otpuste 1.500 radnika zbog smanjene potražnje za modelom „500-L”, saopštilo je predstavnicima sindikata poslovodstvo ovog privrednog društva u kome naša država ima 33, a italijansko-američki proizvođač 67 odsto kapitala.

Broj radnika koji će posle avgustovskog „feragosta” – kolektivnog godišnjeg odmora u Italiji – ostati bez posla, definisan je posle odluke kompanije da proizvodnju u kragujevačkoj fabrici organizuje u dve, umesto u dosadašnje tri smene.

Iako je ovu informaciju okarakterisao kao „najgoru za Kragujevac u poslednjih godinu i po dana”, gradonačelnik Radomir Nikolić je naveo da vest „nije neočekivana”.

„O tome se govorilo poslednje dve godine, a zaposleni u 'Fijatu' najbolje znaju koliko su pauza napravila u poslovanju, kada je isključivana po jedna smena, kada su i po tri-četiri dana bili na nekakvoj vrsti prinudnog odmora zbog toga što nije bilo dovoljno posla, zapravo dovoljno prodaje” – izjavio je Nikolić, navodeći da će zbog ovakve odluke kompanije trpeti i porodice kragujevačkih radnika, ali i gradski budžet u koji će se svakog meseca, po osnovu poreza na zarade, slivati oko 40 miliona dinara manje.

Otpuštanje radnika kompanija je najavila još u utorak popodne, kada je medijskim kućama upućen dopis u kome je navedeno da će kragujevačka fabrika automobila ostati bez jedne proizvodne smene, i pored toga što evropsko tržište, kako je navedeno, beleži „blagi rast”.

„U skladu sa zahtevima tržišta, kompanija je spremna da prilagodi svoje proizvodne kapacitete sprovođenjem strukturalnih promena u fabrici, prebacujući proizvodnju iz tri u dve smene”, navedeno je u saopštenju, uz napomenu da će se ova odluka realizovati u najkraćem mogućem roku, s ciljem da se „minimizira socijalni uticaj na zaposlene”.

Prema rečima predsednika sindikata kragujevačke fabrike automobila Zorana Markovića, sastanak sa poslovodstvom kompanije nije dao „nikakav rezultat”.

„Nama je samo predočeno šta će se desiti. Nismo imali mogućnost da na bilo šta utičemo ili nešto promenimo” – izjavio je Marković, navodeći da će se tek razgovarati o modelu otkaza za radnike koji će ove jeseni biti proglašeni tehnološkim viškom.

Na šokantnu vest iz centra srpske automobilske industrije su reagovali i neki ministri u tehničkoj vladi. Ministarka za državnu upravu Kori Udovički, koja je posetila Kragujevac, izjavila je da je „Fijatova” odluka „problem Ministarstva privrede”, a istog stava bila je i njena koleginica Zorana Mihajlović.

„Srbija je ispunila sve obaveze prema 'Fijatu', pa to nikako ne može biti razlog za odluku o otpuštanju radnika. Mi smo plodno tlo za investicije, a ovde je, najverovatnije, reč o problemima u samoj kompaniji” – rekla je ministarka građevine.

Iako je kompanija „Fijat-Krajsler Srbija” saopštila da „model '500-L' ima dobre rezultate”, proizvodni i statistički podaci daju potpunio drugačiju sliku.

Kragujevačka fabrika automobila je 2013. godine imala izvoz od 1,53 milijarde evra, godinu dana kasnije na strana tržišta je plasirana roba u vrednosti od 1,36 milijardi, a 2015. ostvaren je izvoz od 1,18 milijardi. Dakle, svake godine za oko 200 miliona evra manje.

Predstavnici sindikata su po ko zna koji put pozvali državu da se više angažuje na rešavanju problema u kompaniji i naglasili da kragujevačka fabrika neće imati budućnost ukoliko se uskoro ne organizuje proizvodnja novog modela automobila. Oni su podsetili i da ugovor države sa „Fijatom” ističe 31. decembra 2018. godine.